Energiapasszus ... visszaszámlálás!
… vagy lakás-zöldkártya, vagy energiatanúsítvány, vagy energetikai tanúsítvány, vagy lakcímke … és be is fejeztem.:-) Mind ugyanazt a papírt nevesíti meg, amivel rövid időn belül sokak találkozhatna. Konkrétan a lakást vásárlók, az eladók, a lakást bérbeadók, a bérlők és a lakást felújítók.
Mit is takar a lakcímke: a vizsgált épület energiafelhasználását tudhatjuk meg, ami a vásárló vagy a bérlő szempontjából egy fontos információ lehet, mert így képet kaphat az épület energia fogyasztásáról. Úgy gondolom, hogy a mai energia árak mellet igen fontos szempont lesz a jövőben az ingatlant vásárlóknak, bérlőknek, hogy milyen kategóriájú az épület zöldkártyája. Ha hosszútávon gondolkodik a vásárló, bérlő, akkor lehetséges, hogy jobban megéri egy drágább jobb energia osztályú ingatlan vásárlása, bérlése, mert így kevesebb lesz a havi rezsi számlája.
Eladáskor és bérbeadáskor csak 2012. január elsejétől, új épület esetében már 2009. január 1-től kell tanúsítványt készíttetni.
A lakások bérbeadása esetén a bérbeadó az energiahatékonysági tanúsítványt vagy annak közjegyző által hitelesített másolatát a szerződés megkötését megelőzően köteles a leendő új bérlőnek bemutatni és azt a szerződés megkötésével egyidejűleg a bérlő részére átadni. A leendő új bérlő pedig a bérbeadóhoz intézett írásbeli nyilatkozatban ismeri el az energiapasszus bemutatását és átvételét a szerződés megkötésekor.